آیا گیاهخواری می تواند انتشار کربن در محیط را کاهش دهد؟


بیش از نیمی از این افراد گیاهخواری را دلیل گیاهخواری خود عنوان می کنند. پس از آنها، افرادی که به سلامت شخصی خود اهمیت می دادند در رتبه دوم قرار گرفتند. محیط بانان در رتبه سوم و در نهایت 21 درصد از این گیاهخواران نیز اعلام کردند که تصمیم گرفتند برای حفظ سیاره زمین گیاهخوار شوند.

امسال، برگزارکنندگان کمپین «31 روز چالش گیاهخواری» پس از بحث و گفتگوی مفصل در بیست و ششمین اجلاس آب و هوا درباره نقش فعالیت های کشاورزی و دامپروری در بحران آب و هوا، از مردم خواستند که شخصاً برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا مراجعه کنند. .. واکنش نشان داده شود.

به همین دلیل است که هزاران نفر سعی می کنند هر روز رژیم غذایی خود را به همین منظور تغییر دهند و مثلاً حبوبات یا لبنیات حیوانی را با گوشت و لبنیات حیوانی جایگزین کنند.

اما مواد تشکیل دهنده این جایگزین ها از کجا می آیند و آیا غذاهای گیاهی نسبت به غذاهای با منشاء حیوانی آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کنند؟

محققان و متخصصان تغذیه با این موضوع موافق نیستند.

دومینیکا پیاسکا، سخنگوی انجمن وگان در بریتانیا گفت: «مطالعات دانشگاه آکسفورد در سال 2018 نشان داده است که رژیم های گیاهخواری مؤثرترین راه برای کاهش تأثیر ما بر محیط زیست است. پس از این تحقیقات، حتی خود محققین نیز وگان شدند، زیرا نتوانستند راهی اکولوژیکی برای پرورش حیوانات پیدا کنند.

طبق گزارش سازمان ملل، حداقل 14.5 درصد از گازهای گلخانه ای ساخته دست بشر در دام های صنعتی تولید می شود و کشت علوفه و محصولاتی مانند سویا که برای خوراک دام استفاده می شود نیز بیشترین سهم را در از بین رفتن زیستگاه و جنگل زدایی دارد.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که تنها در بریتانیا، جایی که کشاورزان اصرار دارند که دائماً از روش‌های سازگار با محیط‌زیست در فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، حدود 10 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور در سال 2019 ناشی از فعالیت‌های کشاورزی است.

آیا حمل و نقل بین المللی برای تامین نیازهای غذایی گیاهخواران لازم نیست؟

بسیاری از محبوب ترین پروتئین های گیاهی، از جمله نخود، عدس و انواع دانه ها، سفرهای طولانی را برای رسیدن به بشقاب های ما انجام می دهند، و سوخت های فسیلی بدون شک در صنعت حمل و نقل استفاده می شود.

به عنوان مثال، بر خلاف بسیاری از فرآورده های گوشتی مورد استفاده در اروپا که در همان قاره سبز تولید می شوند، محصولاتی مانند «نان صحرا» یا «میوه یخ» در جنوب و شرق آسیا کشت می شود.

محصولاتی مانند عدس نیز به هوای آفتابی و تابستان های گرم نیاز دارند، بنابراین اغلب از شمال آفریقا یا خاورمیانه وارد می شوند.

بسیاری از پنیرهای گیاهی، که جایگزینی برای شیر گاو و سایر پنیرهای حیوانی هستند، باید در سراسر اقیانوس آرام مشاهده شوند، زیرا برای رشد بسیاری از منابع گیاهی اولیه آنها به آب و هوای گرم نیاز است.

آیا گیاهخواری سلامت ما را بهبود می بخشد؟

برخی از کارشناسان شک دارند که گیاهخواری می تواند به یک رژیم غذایی متعادل منجر شود.

جوی اسکیپر، متخصص تغذیه می‌گوید: «اگرچه تأثیر بالای تولید گوشت بر محیط‌زیست در سال‌های اخیر مشهود بوده است، روی آوردن به گیاه‌خواری راه‌حلی نیست. زیرا محصولات گیاهی بسیار فرآوری شده، بسته بندی های ناسازگار، وعده های غذایی کم مغذی و رژیم های غذایی با کمبود مواد مغذی نیز می تواند منجر به بیماری مزمن و طولانی مدت شود.

وی گفت: تمام تحقیقات در مورد سلامت رژیم های گیاهخواری بر این اساس است که غذاهای مورد استفاده شامل غذاهای غنی از مواد محلی و تازه بر پایه سبزیجات، سبزی ها و میوه های تازه است و این مواد به صورت اصولی طبخ می شوند. . . . اما در واقع، بسیاری از افرادی که به گیاهخواری روی می آورند، غذای خود را نمی پزند، بلکه بیشتر غذاهای فرآوری شده می خرند.

به گفته وی، بسیاری از این غذاهای فرآوری شده محلی نیستند و در خارج از کشور تهیه شده اند و از سراسر دنیا به قفسه سوپرمارکت های ما رسیده اند.

نیکولا لودهام رینه، متخصص تغذیه می گوید: آهن موجود در گوشت، به ویژه گوشت قرمز، بهتر از آهن موجود در گیاهانی مانند لوبیا و حبوبات جذب می شود.

وی افزود: گوشت و ماهی علاوه بر تامین پروتئین، آهن و ویتامین B12، سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله روی را نیز تامین می کند که به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و همچنین باروری و تولید مثل طبیعی کمک می کند. این غذاها همچنین پتاسیم بدن را تامین می کنند که به عضلات و اعصاب کمک می کند تا عملکرد طبیعی داشته باشند و فشار خون طبیعی داشته باشند.

او گفت: «یکی از کارهایی که می توانید برای کمک به کره زمین و کاهش تعداد حمل و نقل هوایی و دریایی انجام دهید، خوردن گوشت و مرغ محلی است.

فراتر از آنچه که هر فرد در مورد گیاهخواری فکر می کند، آنچه واضح است این است که یک مصرف کننده عادی باید گوشت کمتری بخورد و غذا بخورد نه چندان دور از محل زندگی خود. به نظر می رسد این یکی از بهترین انتخاب ها برای مقابله با کابوس فزاینده تغییرات آب و هوایی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید